Add Alabama football to list including “vacated” wins

Nick Saban

Nick Saban

Add Alabama to the list of schools that are defying NCAA rules and continuing to list vacated victories in coaches records.

In this case, we’re talking about Alabama athletic web site with regards to football coach Nick Saban.

This from the Alabama web site:

Named the 27th head football coach in UA history on January 3, 2007, Saban owns an overall record of 139-67-1 (.674) in 16 seasons as a head coach, having also led programs at Louisiana State (LSU), Michigan State and Toledo, as well as in the NFL with the Miami Dolphins. At each of his five stops, he has improved the win-loss record in his first year when compared to the previous season. Prior to Saban’s arrival, those teams posted a combined average winning percentage of .387. In the first season with Saban at the helm, a .617 winning percentage was achieved.

The 139 wins, which includes Saban’s 15 wins as an NFL head coach, reflects his record before last season when Alabama went 10-3.

So by that standard, Saban should have 149 wins, according to Alabama.

The Saban win total: At Toledo, 1990 (9); at Michigan State, 1995 (6), 1996 (6), 1997 (7), 1998 (6), 1999 (9). At LSU, 2000 (8), 2001 (10), 2002 (8), 2003 (13), 2004 (9). At Alabama, 2007 (7), 2008 (12), 2009 (14), 2010 (10).

Totals: Toledo (9), Michigan State (34), LSU (48), Alabama (43). Now add 15 NFL wins for grand total of 149.

But to get to 149 Saban victories, you have to include five wins at Alabama in 2007 that were later “vacated” by the NCAA. The Committee on Infractions ruled in 2009 that five of the Crimson Tide’s wins that season were to be “vacated” as part of penalties levied against the athletic program.

So by NCAA record-keeping, instead of going 7-6 that season, Saban actually went 2-6.

So his overall record before this season was 134-67-1, not the record currently being given (139-67-1) in Saban’s bio on the Alabama web site.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.


  1. Mark Liptak says:

    The NCAA in their letter to UK told them they don’t “investigate” other programs on vacated wins until notified because they don’t have the manpower to do so.

    I wonder how long it will take them to get into the Alabama and San Diego State situations now that the news is out nationally.

    This is a perfect setup. If they don’t it’s more ammo for Calipari, UK and the fan base that there is in fact an agency from these intellectual egg-heads.

    Here’s a suggestion, have Tipton contact the NCAA directly (apparently he already has the phone number…LOL) provide them this information and let’s see what happens. If not Jerry, John can certainly follow up on this to try to see what happens. It’s only fair right?

    Mark Liptak

  2. uh ohohoh says:

    Just checked oklahomas official site….they are counting The 2005 vacated season on Bob Stoops record!!!! Holy cow! Better be blowin that whistle!

  3. John Clay says:

    Oklahoma’s 2005 football season was not vacated. School won its appeal to NCAA. Victories were restored. Here’s link:

  4. uh ohohoh says:

    What about florida state 2005 and 2006….bobby bowden

  5. uh ohohoh says:

    I mean 06 and 07

  6. uh ohohoh says:

    I believe this one stuck…they are not reckognizing it in bowdens bio on their official page

  7. patrick clark says:

    Really… Really this what you give us. Isn’t there something important and ground breaking you could write on. This is phone it in sensationalism editorial type poo!

  8. John Clay says:

    My friend Cecil Hurt of the Tuscaloosa News e-mails:

      In the wake of your vacated wins stories, I went back and checked on how Alabama was reporting Saban’s record and used it as my Sunday column.

      You were correct in reporting that the vacated games are still listed as “wins” in Saban’s on-line bio. However, all of UA’s 2010 printed material — media guide and bowl media guide — does acknowledge that the games were vacated and reflect that in Saban’s record. Doug Walker at UA said the discrepancy on-line was due to a “technical issue” and would be corrected.